Le framework PROF-XXI : un framework de compétences pour les centres d’enseignement et d’apprentissage au XXIe siècle

Un deuxième article sur le cadre PROF-XXI a été publié dans une revue à accès ouvert. Il s’agit de l’un des résultats d’un effort de collaboration mené dans le cadre du projet PROF-XXI pour définir les compétences que les centres d’enseignement et d’apprentissage des établissements d’enseignement supérieur devraient développer pour soutenir et promouvoir les pratiques d’enseignement et d’apprentissage. Le document a été évalué avec des participants de 4 institutions latino-américaines et s’est avéré être une bonne approche pour comprendre l’évolution des innovations en matière d’enseignement et d’apprentissage au sein des institutions d’enseignement supérieur. Vous pouvez trouver une première version du cadre avec quelques informations sur le projet dans la publication de Carlos et al. (2021).

Ce travail constitue la base de la thèse de Iouri Kotorov, qui vise à étudier comment soutenir les établissements d’enseignement supérieur dans le développement et le suivi de ces compétences PROF-XXI. Nous travaillons actuellement sur un outil de suivi de ces compétences avec l’aide de Faical Toubali Hadaoui et nous espérons pouvoir partager avec vous de nouvelles informations très prochainement.

Résumé de l’article (en anglais)

During the COVID-19 pandemic, most Higher Education Institutions (HEIs) across the globe moved towards “emergency online education”, experiencing a metamorphosis that advanced their capacities and competencies as never before. Teaching and Learning Centers (TLCs), the internal units that promote sustainable transformations, can play a key role in making this metamorphosis last. Existing models for TLCs have defined the competencies that they could help develop, focusing on teachers’, students’, and managers’ development, but have mislead aspects such as leadership, organizational processes, and infrastructures. This paper evaluates the PROF-XXI framework, which offers a holistic perspective on the competencies that TLCs should develop for supporting deep and sustainable transformations of HEIs. The framework was evaluated with 83 participants from four Latin American institutions and used for analyzing the transformation of their teaching and learning practices during the pandemic lockdown. The result of the analysis shows that the PROF-XXI framework was useful for identifying the teaching and learning competencies addressed by the institutions, their deficiencies, and their strategic changes. Specifically, this study shows that most institutions counted with training plans for teachers before this period, mainly in the competencies of digital technologies and pedagogical quality, but that other initiatives were created to reinforce them, including students’ support actions.

Pérez-Sanagustín, M.; Kotorov, I.; Teixeira, A.; Mansilla, F.; Broisin, J.; Alario-Hoyos, C.; Jerez, Ó.; Pinto, M.d.C.T.; García, B.; Kloos, C.D.; Morales, M.; Solarte, M.; Oliva-Córdova, L.M.; Lopez, A.H.G. A Competency Framework for Teaching and Learning Innovation Centers for the 21st Century: Anticipating the Post-COVID-19 AgeElectronics 202211, 413. https://doi.org/10.3390/electronics11030413

Références

Delgado Kloos, C.D.; Alario-Hoyos, C.; Morales, M.; Rocael, H.R.; Jerez, O.; Perez-Sanagustin, M.; Kotorov, I.; Fernandez, S.A.R.; Oliva-Cordova, L.M.; Solarte, M.; et al. PROF-XXI: Teaching and Learning Centers to Support the 21st Century Professor. In Proceedings of the 2021 World Engineering Education Forum/Global Engineering Deans Council, WEEF-GEDC 2021, Madrid, Spain , 15–18 November 2021; IEEE: Piscataway, NJ, USA, 2021; pp. 448–455.