My research investigates how technology can be used to improve educational practices in higher and K-12 education. It is organised around three main lines of research:
- Design of interactive learning systems to foster active learning
- Analysis of user interaction data to increase learning experience and services
Students’ tactics in a blended learning course
Students’ learning strategies in Lab4CE
- Competence-based approaches
Compeditor, a tool to design competence frameworks
Learner competence profile, and recommendation of ressources
Projects: on going
LAFe : Learning Analytics solutions to support On time Feedback
2023 – 2024
Member
Agr-eSchool – L’ancrage des apprentissages professionnalisants par l’hybridation ludo numérique
2023 – 2026
PI UT3
POUCEEC – Parcours Ouverts et Compétences pour l’Éducation à l’Esprit Critique
2022 – 2024
PI UT3
Beyond UNIVERSEH
2021 – 2024
Member
UNIVERSEH
2020 – 2023
Member
LASER – Learning Analytics for Blended Learning
2020 – 2024
Member
COMPER – Compétences et Personnalisation
2019 – 2024
PI UT3
B4MATIVE! – L’évaluation formative à l’ère du BYOD au sein de l’École numérique
2018 – 2023
Coordinator
Projects: completed
Orphée: Organisation de la Recherche Pluridisciplinaire en E-Education
2014 – 2017
PI UT3
Open Discovery Space: A socially-powered and multilingual open learning infrastructure to boost the adoption of eLearning resources
2012 – 2015
PI UT3
COMPETENCES: Processus global de réingénierie pour l’acquisition et le développement de compétences
2010 – 2015
Member
LATIn : Latin American open Textbook Initiative
2011 – 2014
PI UT3
IMAP : Information Management for Avionics Platform
2009 – 2012
Member
CEAGMATIC: Conception et Evaluation d’Aides au Guidage Métacognitif dans l’Apprentissage avec les Technologies de l’Information et de la Communication
2007 – 2010
Member
Network of Excellence PROLEARN: Professional Learning
2004 – 2007
PI UT3
IFAU : IP for Avionics Uses
2006
Member
Students co-supervision
PhD
- Maéva Kurtz (MESRI, 2023 – ?): CollaboPracTICE – un environnement virtuel collaboratif pour l’apprentissage pratique (with Azzeddine Benabbou)
- José Colin (2023 – ?): Conception, développement et évaluation d’un outil de pair programming pour le soutien de l’enseignement de l’Informatique au Lycée
- Esther Félix (MITI CNRS, 2021 – ?): Explicabilité des learning analytics pour réduire les inégalités éducatives (with Franck Amadieu)
- Esteban Villalobos Diaz (LASER, 2021 – ?): Learning analytics solutions for studying and supporting self-regulated learning in blended learning scenarios (with Mar Pérez-Sanagustín)
- Denis Ollivier (CIFRE Kosmos, 2021 – ?): Conception d’un système interactif pour la mise en oeuvre des effets testing et spacing dans un contexte de travail scolaire hors classe (with Franck Silvestre, Jean-Baptiste Raclet)
- Iouri Kotorov (Teacher, 2021 – ?): The re-engineered Landscape of Higher Education after the COVID-19 Pandemic (with Mar Pérez-Sanagustín)
- Rialy Andriamiseza (B4MATIVE!, 2019 – 2022): Learning Analytics Based Formative Assessment Recommendations for Technology Enhanced Learning Practices (with Franck Silvestre)
- Rémi Venant (MESRI, 2014 – 2017): Les learning analytics pour promouvoir l’engagement et la réflexion des apprenants en situation d’apprentissage pratique (with Philippe Vidal)
- Franck Silvestre (Teacher, 2012 – 2015): Génération automatique de tests d’auto-évaluation personnalisés pourvus de feedback résultant de la prise de notes collaborative (with Philippe Vidal)
- Antoine Toueir (IMAP, 2010 – 2014): Une démarche méthodologique orientée-but pour la conception d’une surveillance auto-gérée dans les systèmes autonomes (with Michelle Sibilla)
- Valentin Butoianu (CEAGMATIC, 2008 – 2013): Share and reuse of context metadata resulting from interactions between users and heterogeneous web-based learning environments (with Philippe Vidal)
- Mohamed Bouabid (CERIST, 2006 – 2012): De la conception à l’exploitation des travaux pratiques en ligne : application d’une approche générique à l’enseignement de l’informatique (with Philippe Vidal)
- Olivier Catteau (Teacher, 2005 – 2008): Le cycle de vie de l’objet pédagogique et de ses métadonnées (with Philippe Vidal)
Post-docs
- Gabriel Ferrettini (COMPER, 2023-2024)
- Anis Bey (COMPER, 2019)
- Jaime Muñoz-Arteaga (2017-2018)
Master 2
- José Colin (ENSEEIHT, 2023): Vers une plate-forme collaborative pour l’apprentissage de la programmation dans l’enseignement secondaire
- Léo Dumont (UT2J, 2023): Évaluation et amélioration de tableaux de bord dédiés à l’apprentissage de l’informatique
- Maxime Durand (ENAC, 2020): Tableaux de bord afin de soutenir l’apprentissage auto-régulé des étudiants dans un environnement d’apprentissage fondé sur les compétences : conception, implémentation et évaluation
- Clément Hérouard (ENS, 2018): Analyse sémantique des productions des apprenants : création d’un indicateur sémantique pour des scripts Bash
- Viviana Bustos Amador (CSAM, 2015): Management of ludic learning objects to support children with reading problems
- Rémi Venant (MIAGE, 2014): Vers une orientation personnalisée des apprenants fondée sur les compétences
- Antoine Toueir (I&T, 2010): Étude de l’activité de surveillance pour un middleware orienté QoS
- Valentin Butoianu (I&T, 2008): Automatisation de tâches dans un environnement d’apprentissage en ligne – le cas des ressources pédagogiques
- Triomphe Ramandalahy (ENI, 2008): Gestion des traces d’activités des utilisateurs au sein d’un système d’apprentissage – le cas d’un outil de traitement de texte
- Ludovic Assamoi (ASIC, 2007): Gestion de processus d’apprentissage au sein d’un environnement informatique pour l’apprentissage humain
- Anh Tu Bach (INSA, 2006): Toward a federation of learning objects repositories – an experimentation between ARIADNE and LEARNET
- Pierre Maraval (R&T, 2004): Mutualisation de contenus pédagogiques – interopérabilité entre un vivier de connaissance et une plate-forme de formation en ligne
Conference organisation
- Local organisation chair of EC-TEL 2022
- Co-Program chair of EC-TEL 2019
- Co-Program chair of EIAH 2019
- Workshops co-chair of EC-TEL 2018
- Posters and demos co-chair of EC-TEL 2017
- Local organisation chair of ORPHEE RDV
- Since 2017, co-program chair of APIMU
- Local organisation committee member of EIAH 2013
- Program chair of ARIADNE workshop (LACLO 2019)
- Local organisation committee member of ICHSL 2008
- Local organisation committee member of SVM 2007
Collective duties
- 2018 – 2021: Coordinator of the TEL strategic application area, IRIT
- Since 2019: Elected at the administrative board, European Association of Technology Enhanced Learning, EATEL
- Since 2018: Coordinator of the TEL topic, SFR, INSPÉ
- Since 2018: Coordinator of the APIMU working group, ATIEF
- Since 2017: Elected at the administrative board, Association des Technologies de l’Information pour l’Éducation et la Formation, ATIEF
- Since 2014: Coordinator of the Hippocampe internships aiming to disseminate research in computer science in school, Scholar IRIT
- 2004 – 2014: Member of the director committee, ARIADNE Foundation
- 2006 – 2013: Member of the metadata working group (GE4), AFNOR
PhD jurys
- 2023: Daniela Rotelli, 10/05, Pisa, Italy (reviewer) · Francesco Landolfi, 10/05, Pisa, Italy (committee member) · Asma Sattar, 10/05, Pisa, Italy (committee member)
- 2022: Rialy Andriamiseza, 11/25, Toulouse, France (supervisor)
- 2021: Barbara Moissa, 12/08, Nancy, France (reviewer) · Shadii Baghernezhad Tabas, 09/29, Grenoble, France (reviewer)
- 2019: Alexis Lebis, 05/22, Lyon, France (committee member)
- 2017: Rémi Venant, 12/08, Toulouse, France (co-supervisor)
- 2016: José Eder Guzman Mendoza, 02/05, Aguascalientes, Mexico (committee member)
- 2015: Franck Silvestre, 11/25, Toulouse, France (co-supervisor)
- 2014: Antoine Toueir, 11/28, Toulouse, France (co-supervisor)
- 2013: Valentin Butoianu, 04/04, Toulouse, France (co-supervisor)
- 2012: Mohamed Amine Bouabid, 12/07, Toulouse, France (co-supervisor)
- 2008: Olivier Catteau, 12/02, Toulouse, France (co-supervisor)
Peer reviewing
Journals
- Compuers & Education (C&E): reviewer 2020
- IEEE Transactions on Learning Technologies (IEEE TLT): reviewer 2014, 2016, 2021, 2022
- International Journal on Advances in Life Sciences (IJALS): member of the editorial board since 2012
- International Journal of Technology Enhanced Learning (IJTEL): reviewer 2012, 2016
- Journal of Educational Data Mining (JEDM): reviewer 2022
- Sciences et Technologies de l’Information et de la Communication pour l’Éducation et la Formation (STICEF): member of the reviewing committee since 2016
Conferences
- International Conference on Artificial Intelligence in Education (ACM AIED): program committee member 2022, 2023
- Learning Analyitcs & Knowledge (ACM LAK): program committee member 2020, 2021, 2022
- Learning @ Scale (ACM L@S): program committee member 2021, 2022, 2023
- Environnements Informatiques pour l’Apprentissage Humain (EIAH): program committee member 2013, 2015, 2017, 2019, 2021, 2023
- European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL): program committee member 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023
- Educational Data Mining (EDM): program committee member 2022, 2023
- International Conference on Advanced Learning Technologies (IEEE ICALT): program committee member 2014, 2015, 2016, 2017